prof. UAM dr hab. Iwona Piotrowska

e-mail: ipiotrow@amu.edu.pl

tel.: 61 829 62 25

zainteresowania naukowe (słowa kluczowe): działalność człowieka w środowisku geograficznym, zmiany w rzeźbie i użytkowaniu ziemi, aspekty geomorfologiczno-krajobrazowe, metody kształcenia geografii i przyrody, aplikacja osiągnięć neurodydaktyki w procesie kształcenia, zintegrowane nauczanie przedmiotowo-językowego (CLIL), kształtowanie pojęć geograficznych w edukacji dwujęzycznej, technologia geoinformacyjnych oraz GIS w nauczaniu, nowe rozwiązania strategiczne i metodyczne kształcenia geograficznego (np. Strategia Kształcenia Wyprzedzającego, metoda projektu, LdL – uczenie się przez nauczanie), podstawy programowe kształcenia geograficznego na różnych poziomach edukacyjnych

jednostka organizacyjna WNGiG UAM: Instytut Geoekologii i Geoinformacji, Laboratorium Dydaktyki Geografii i Badań Edukacyjnych

najważniejsze publikacje (10 pozycji):

Piotrowska I., Cichoń M., Sypniewski J., Abramowicz D., 2022 –  Application of Inquiry Based Science Education, Anticipatory Learning Strategy and Project Based Learning strategies in the context of environmental problems of the contemporary world. [in:] A. G. de la Vega (red.) Didactic Strategies and Resources for Innovative Geography Teaching, IGI GLOBAL, 23-50.

Piotrowska I., Abramowicz D., Cichoń M., Sypniewski J., 2022 – Determinants and challenges of distance geographical education in Polish schools. International Research in Geographical and Environmental Education.

Piotrowska I., 2022 – Model SWOT w badaniach ewaluacyjnych edukacji zdalnej w kształceniu akademickim. Perspektywa studentów. [w:] A. Hibszer, D. Piróg (red.), Ewaluacja w kształceniu geograficznym na różnych poziomach edukacji, Prace Monograficzne Komisji Edukacji Geograficznej PTG, Bogucki Wydawnictwo Naukowe, Poznań, 12, 55-66.

Piotrowska I., Abramowicz D., 2021 – Czytanie i posługiwanie się mapą – kluczowa umiejętność w kształceniu geograficznym w podstawach programowych geografii na przykładzie Anglii, Francji, Hiszpanii i Polski. [w:] A. Hibszer, E. Szkurłat (red.), Kształtowanie i ocenianie umiejętności w edukacji geograficznej – założenia teoretyczne i praktyczna weryfikacja. Prace Monograficzne Komisji Edukacji Geograficznej PTG, Bogucki Wydawnictwo Naukowe, Poznań, 11, 67-82.

Piotrowska I., 2020 – Infraza w poszukującym kształceniu geograficznym. [w:] I. Dybska, E. Szkurłat (red.) Edukacja geograficzna – ku kształceniu poszukującemu. Prace Monograficzne Komisji Edukacji Geograficznej PTG, Sosnowiec, Bogucki Wydawnictwo Naukowe, Poznań-Warszawa, 10,  133-147.

Szkurłat E., Hibszer A., Piotrowska I., Rachwał T., Wieczorek T., 2019 – Vademecum Nauczyciela. Wdrażanie podstawy programowej w szkole ponadpodstawowej. Geografia. Ministerstwo Edukacji Narodowej, Ośrodek Rozwoju Edukacji, Warszawa, 166 s.

Piotrowska I., Cichoń M., Abramowicz D., Sypniewski J., 2019 – Challenges in Geography education – et review of research problems. Quaestiones Geographicae, 38 (1), 71-84,

Szkurłat E., Piotrowska I., 2018 – GIS w nowej podstawie programowej geografii. Acta Universitatis Lodziensis, Folia Geographica Socio-Oeconomica, 34, 61-76.

Piotrowska I., 2018 – Technologie geoinformacyjne w podstawie programowej – wyzwanie dla nauczyciela geografii. [w:] A. Hibszer, E. Szkurłat (red.) Nauczyciel geografii wobec wyzwań reformowanej szkoły. Prace Komisji Edukacji Geograficznej PTG, Sosnowiec, 8, Wydawnictwo Naukowe Bogucki, Poznań-Warszawa: 33-49.

Cichoń M., Piotrowska I., 2018 – Level of academic and didactic competencies among students as a measure to evaluate geographical education and preparation of students for the demands of the modern labour market. Quaestiones Geographicae 37 (1), 73-86.